Remke Heijmans – lid kernteam Digitale Geletterdheid

Remke Heijmans is docent digitale geletterdheid bij Pabo Thomas More. Hij heeft aan deze hogeschool de opleiding tot leraar basisonderwijs gevolgd. Vervolgens heeft Remke de Master Leren en Innoveren afgerond.

Remke heeft samen met zijn collega’s de leerlijn digitale geletterdheid voor Pabo Thomas More neergezet. ‘Van het basisniveau tot expertniveau is digitale geletterdheid onderdeel van de opleiding aan de Thomas More. Ons innovatielab biedt niet alleen plek aan studenten van de hogeschool, maar ook nascholing voor leerkrachten en scholen uit de omgeving en ver daarbuiten’, vertelt hij. Behalve werkzaam als docent digitale geletterdheid geeft hij ook modules pedagogiek en is hij betrokken bij de curriculumontwikkeling van de hogeschool.

Een mooie uitdaging om complexiteit van digitale geletterdheid te vangen in overzichtelijke termen en kwalificataties

Wat boeit Remke in zijn werk? ‘De waardevolle gesprekken met studenten, leerkrachten, collega’s, experts en beleidsmakers over hoe we kinderen het beste kunnen begeleiden in de mediasamenleving, terwijl we zelf die samenleving nog aan het verkennen en ontwikkelen zijn. En welke rol speelt het onderwijs daarin?’, antwoordt hij.

De opdracht die er ligt voor studenten en leerkrachten van Pabo Thomas More is omvangrijk en soms zelfs overweldigend, constateert Remke. ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iemand die startbekwaam de opleiding verlaat over de gereedschappen beschikt om die klus te klaren? Met andere woorden, hoe kunnen we de complexiteit van alles wat digitale geletterdheid omvat vangen in overzichtelijke termen en kwalificaties? Een mooie uitdaging!’


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.