Oscar Scipio - lid kernteam Bewegen en Sport
Oscar Scipio is als po adviseur lichamelijke opvoeding werkzaam voor de KVLO, de vakvereniging voor docenten en leerkrachten lichamelijke opvoeding én combinatiefunctionarissen onderwijs en sport. Vanuit die hoedanigheid is hij aangesloten bij het kernteam Bewegen en Sport voor de herijking van de pabo-kennisbases. Daarnaast is Oscar werkzaam als coördinator van de vakgroep Almerense Scholen Groep (ASG), coördinator van het naschools bewegen van het Almere Kenniscentrum Talent (AKT) en vakleerkracht op openbare basisschool Het Avontuur.
“Vooral ‘het samen leren’ is wat mijn werk interessant maakt en houdt”
‘Binnen mijn werk als adviseur bij de KVLO houd ik mij bezig met allerlei facetten en thema's die te maken hebben met de ontwikkeling, verbetering en de randvoorwaarden die op landelijk vlak horen bij het vakgebied lichamelijke opvoeding', vertelt Oscar. 'Wat mij drijft is dat je in constante samenwerking blijft schaven aan het leergebied bewegen en sport, om deze zo passend mogelijk voor de kinderen en de vakleerkrachten te maken. Dat zorgt ervoor dat je constant blijft leren, nieuwe ervaringen opdoet en een groot netwerk opbouwt. Vooral 'het samen leren' is wat mijn werk interessant maakt en houdt.'
Waarom neemt Oscar deel aan de herijking? 'Mijn doel om bij de KVLO te gaan werken was om kwantitatief en kwalitatief bewegen voor alle kinderen mogelijk te maken. Door deel te nemen aan deze herijking kan ik mijn kennis en ervaring toepassen om bewegingsonderwijs voor de kleuters de aandacht te geven die zij verdienen. Kwalitatief bewegingsonderwijs is juist in deze fase van de ontwikkeling van kinderen essentieel. Daarnaast kan ik meedenken wat de groepsleerkrachten moeten kennen, kunnen en leren rondom het thema bewegen in en om de school en het buitenspelen.
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.