‘Samenwerken met collega's van verschillende hogescholen aan de gezamenlijke kennistoets is waardevol’

10 jaar landelijke kennistoetsen!

De landelijke kennistoets bestaat 10 jaar! In 2013 werden de eerste landelijke kennistoetsen geïntroduceerd. Een aantal lerarenopleiders maakt al vanaf het begin onderdeel uit van de constructieteams. Hoe kijken deze jubilarissen terug op die 10 jaar? Wat was hun motivatie om onderdeel te worden van het constructieteam? Wat waren de mooie momenten en hoe hebben zij die eerste jaren als pionier beleefd? Wat is er veranderd in die 10 jaar? Een aantal van onze jubilarissen aan het woord! Nu Elisabeth!

 

Elisabeth Lehrner-te Lindert, hoofdredacteur Duits
Hogeschool Windesheim, Zwolle, lerarenopleider Duits

Wat was je motivatie om onderdeel te worden van het constructieteam?
‘Toen de vraag aan de verschillende lerarenopleidingen Duits in het land gesteld werd wie in het constructieteam zou willen plaatsnemen was ik meteen enthousiast. Ik werkte al jaren op de lerarenopleiding Duits op Windesheim en gaf de modules Grammatica en Kennis van land en volk Oostenrijk. Inhoudelijk voelde ik me dus meteen aangesproken! Daarnaast wilde ik ook graag mijn kennis over toetsing verdiepen en meer over het samenstellen van een landelijke kennistoets leren. Het ontwikkelen van een goede toets is geen makkelijk werk. Het veronderstelt een goed vakinhoudelijk inzicht van het eigen curriculum en goede samenwerkingscompetenties. Door er samen aan te werken blijf je zelf altijd scherp!’

‘Het ontwikkelen van een goede toets is geen makkelijk werk - het veronderstelt een goed vakinhoudelijk inzicht van het curriculum en goede samenwerkingscompetenties. Door samenwerking blijf je zelf scherp!’

‘Een andere drijfveer was de samenwerking met andere lerarenopleiders uit het land. Ik vind het gezellig om regelmatig met andere lerarenopleiders samen te komen, kennis te delen, dingen uit te wisselen en met het vak en de toetsing bezig te zijn.’

Hoe vat je de afgelopen 10 jaar in één zin samen?

‘De samenwerking met collega’s van verschillende hogescholen aan een gezamenlijke kennistoets vormt een inspirerend, waardevol, leerzaam en gezellig traject.’

Wat maakt het waardevol dat je met meerdere redacteuren en een externe expert samenwerkt in een constructieteam?

‘Het doel van de landelijke kennistoetsen is de borging van het eindniveau van de student. Dat staat bij de ontwikkeling van de vragen voorop. Het waardevolle aan de samenwerking is dat je veel van elkaar leert en dat je steeds nieuwe inzichten opdoet. Je ontwikkelt je continu verder. Iedereen heeft zijn stokpaardjes of een blinde vlek. Soms vind je zelf een vraag heel goed en heel relevant voor onze studenten, maar maakt je team je duidelijk dat hij dat niet is. Dat levert constructieve discussies op die maken dat de toetsvragen steeds beter worden. De vraag wordt dan verwijderd of stevig aangepast. Het mooie aan ons team is dat we goed op elkaar ingespeeld en resultaatgericht aan een gezamenlijke toets werken.’

‘Iedereen heeft zijn stokpaardjes of een blinde vlek. Soms levert dit in je team constructieve discussies op die maken dat toetsvragen steeds beter worden.’

‘Doordat we al een aantal jaren samen werken hebben we een goede vertrouwensbasis gecreëerd. De laatste jaren mag ik als hoofdredacteur de toetsen samenstellen en de vergaderingen voorzitten, wat ik heel leuk en interessant vind. Je selecteert vragen en probeert een zo betrouwbaar mogelijke toets samen te stellen. Bovendien vind ik de samenwerking met het hele team van 10voordeleraar prettig.’

Wat heb je afgelopen 10 jaar geleerd van het maken van meerkeuzevragen?

‘De afgelopen 10 jaar heb ik geleerd hoe je een goede meerkeuzevraag maakt en vaak gemerkt dat dit niet zo eenvoudig is! Je moet naast het eigenlijke antwoord op die vraag drie plausibele afleiders verzinnen. De inleidende tekst of de vraag moet zo compact mogelijk worden, zodat de student niet te veel leestijd nodig heeft. Het bespreken van de vragen levert interessante discussies op, waar ik nog steeds graag mijn steentje aan bij wil dragen.’

‘Het maken van een meerkeuzevraag is niet zo eenvoudig. Je moet drie plausibele afleiders verzinnen en de tekst moet zo compact mogelijk zijn om de leestijd kort te houden.’

Landelijke kennistoetsen

De lerarenopleidingen zetten binnen het programma 10voordeleraar landelijke kennistoetsen in om het eindniveau van de individuele student te borgen. Voor veertien tweedegraadslerarenopleidingen en twee pabovakken worden deze toetsen afgenomen. Een landelijke kennistoets meet of de student over voldoende kennis uit de betreffende kennisbasis beschikt. Het behalen van de landelijke kennistoets is een voorwaarde om de opleiding af te ronden.

Lerarenopleiders van de verschillende hogescholen ontwikkelen binnen constructieteams gezamenlijk de landelijke kennistoetsen. Samen met externe deskundigen borgen ze de vakinhoudelijke, taaltechnische en toetstechnische kwaliteit. De landelijke kennistoetsen bestaan uit meerkeuzevragen en bij een aantal vakken zijn ook open invulvragen opgenomen.

Lees meer over de landelijke kennistoets.