‘Ik heb geleerd een enorme Pietje Precies te zijn bij het ontwikkelen van toetsvragen'

10 jaar landelijke kennistoetsen!

De landelijke kennistoets bestaat 10 jaar! In 2013 werden de eerste landelijke kennistoetsen geïntroduceerd. Een aantal lerarenopleiders maakt al vanaf het begin onderdeel uit van de constructieteams. Hoe kijken deze jubilarissen terug op die 10 jaar? Wat was hun motivatie om onderdeel te worden van het constructieteam? Wat waren de mooie momenten en hoe hebben zij die eerste jaren als pionier beleefd? Wat is er veranderd in die 10 jaar? Een aantal van onze jubilarissen aan het woord! Deze keer Linda!

 

Linda Boersma, redactielid constructieteam Engels
NHL Stenden Hogeschool, coördinator Lerarenopleiding Engels

Wat was je motivatie om onderdeel te worden van het constructieteam?
‘Ik ben gevraagd voor het ontwikkelteam van de eerste versie van de kennisbasis, en voor de eerste herziening daarvan. Daarna heb ik mij aangemeld voor het constructieteam om toetsvragen te maken. Beide taken hebben mijn interesse. Ik houd er namelijk van om iets nieuws op te zetten. Daarnaast was door mijn deelname ook het noorden vertegenwoordigd bij de ontwikkeling van de kennisbasis en kennistoetsen.’

Wat maakt het waardevol dat je met meerdere redacteuren en een externe expert samenwerkt in een constructieteam?

‘Vooral het sparren met collega’s van andere instituten over foutloze vragen maakt het samenwerken in een constructieteam waardevol. Is de vraag niet ambigu? Zijn er meerdere antwoorden mogelijk correct? Hoe kan de vraag beter geformuleerd worden? Dat houd je scherp. Daarnaast is het constructieteam inmiddels een leuke, vaste groep collega’s geworden waarmee het prettig werken is.'

‘Is de vraag niet ambigu? Zijn er meerdere antwoorden mogelijk correct? Hoe kan de vraag beter geformuleerd worden? Dat houd je scherp.’

Waar haal je je inspiratie vandaan voor het maken van een nieuwe vraag?

'Inspiratie voor de grammaticavragen die ik maak is niet moeilijk te vinden. Het internet, maar ook al mijn oude en nieuwe grammaticaboeken halen me regelmatig uit een inspiratieloos moment. Dat gezegd hebbende valt het niet mee om altijd weer nieuwe interessante vragen te bedenken. Dat komt meestal door het meerkeuzevraag format, maar ook doordat de taal continu verandert. Een vraag waarop vandaag een eenduidig antwoord is kan morgen meerdere correcte antwoorden hebben. Daarnaast zijn sommige onderwerpen in de basis zo eenvoudig dat er bijna geen interessante vraag over te bedenken is.'

‘Ik heb in detail geleerd hoe multiple choice toetsen werken en hoe je toetsvragen zo correct mogelijk moet formuleren en weergeven.’

Wat heb je afgelopen 10 jaar geleerd van het maken van meerkeuzevragen?

'Vooral dat de perfecte vraag bijna niet te maken is! Zodra iemand er met een frisse blik naar kijkt ontdek je dat er in de taal toch een uitzondering is waardoor er eigenlijk meerdere antwoordopties correct zijn. Daardoor heb ik geleerd een enorme Pietje Precies te zijn bij het ontwikkelen van vragen in toetsen in het algemeen. Ook heb ik in detail geleerd hoe multiple choice toetsen werken en hoe je toetsvragen zo correct mogelijk moet formuleren en weergeven. Ik zet de antwoordopties ook voor de multiple choice toetsen van mijn eigen vakken nu bijvoorbeeld op alfabetische volgorde.'

‘Ik heb geleerd een enorme Pietje Precies te zijn bij het ontwikkelen van toetsvragen. Hoe werken multiple choice toetsen, hoe formuleer je vragen en hoe geef je deze weer.’

Landelijke kennistoetsen

De lerarenopleidingen zetten binnen het programma 10voordeleraar landelijke kennistoetsen in om het eindniveau van de individuele student te borgen. Voor veertien tweedegraadslerarenopleidingen en twee pabovakken worden deze toetsen afgenomen. Een landelijke kennistoets meet of de student over voldoende kennis uit de betreffende kennisbasis beschikt. Het behalen van de landelijke kennistoets is een voorwaarde om de opleiding af te ronden.

Lerarenopleiders van de verschillende hogescholen ontwikkelen binnen constructieteams gezamenlijk de landelijke kennistoetsen. Samen met externe deskundigen borgen ze de vakinhoudelijke, taaltechnische en toetstechnische kwaliteit. De landelijke kennistoetsen bestaan uit meerkeuzevragen en bij een aantal vakken zijn ook open invulvragen opgenomen.

Lees meer over de landelijke kennistoets.