Peerreviewbijeenkomst pabo’s in het teken van de flexibilisering van de lerarenopleidingen

Bij de peerreview op de pabo gaat het om de implementatie en borging van de inhouden van de kennisbases. Binnen het eigen cluster voeren de opleidingsdocenten van de pabo’s hierover het kritische gesprek. Tijdens een peerreviewbijeenkomst staat ook altijd een thema centraal. Bij drie van de clusters is afgelopen keer aandacht besteed aan de flexibilisering van de lerarenopleidingen. En meer specifiek over het werken met leeruitkomsten in relatie tot de inhouden van de kennisbases. Dit leverde boeiende gespreksstof op!

Peerreview en de kennisbases

Elk jaar worden door pabo-docenten gesprekken gevoerd over de wijze waarop ze in het onderwijs, toetsing en praktijkleren werken met de inhouden van de diverse kennisbases. De pabo kent in totaal veertien kennisbases. In elk van deze kennisbases staat de basale vakinhoud beschreven die elke afgestudeerde student moet beheersen. Met als doel om daarmee als docent ‘boven de stof’ te kunnen staan.

Peerreview in clusters 

Er zijn in totaal 24 pabo’s. Om de peerreview te kunnen organiseren zijn ze verdeeld over vijf clusters. Vier van deze clusters zijn regionaal georganiseerd, het vijfde cluster wordt gevormd door de pabo’s van de monosectorale hogescholen. Binnen elke pabo stuurt een coördinator de peerreview aan. De gezamenlijke coördinatoren organiseren de jaarlijkse peerreviewbijeenkomst.

Peerreview en inhoudelijke verdieping

Elk cluster verbindt een specifiek thema aan de peerreviewbijeenkomst. Dit gebeurt op basis van de input van de opleidingsdocenten, het management en/of de coördinatoren. Naast de bespreking van de ingebrachte casuïstiek door de diverse opleidingsdocenten, wordt er tijdens de peerreviewbijeenkomst ook stilgestaan bij dit thema. Denk hierbij bijvoorbeeld aan thema’s als ‘digitale geletterdheid’, ‘vakintegratie’ en ‘praktijkleren’. Het thema kan door middel van een gastspreker, workshops en/of discussie in gemengde groepen verder worden opgepakt.

Peerreview en de flexibilisering van de lerarenopleidingen

In studiejaar 2021-2022 zijn opnieuw (digitale) peerreviewbijeenkomsten georganiseerd. Bij drie clusters stond het thema ‘flexibilisering van de lerarenopleidingen’ centraal. Het programma voor deze clusters is vergelijkbaar. Allereerst heeft een gastspreker een toelichting gegeven op de hoofdlijnen van deze flexibilisering, waarbij ingegaan is op de achtergrond en de thema’s die hierbij worden opgepakt. Daarnaast heeft een van de vertegenwoordigers van de deelnemende hogescholen aan het experiment leeruitkomsten stilgestaan bij hoe zij het opstellen van en het werken met leeruitkomsten hebben uitgewerkt. Deze leeruitkomsten vormen een onderdeel van flexibilisering. Tot slot is het verband gelegd met de inhoud van de diverse kennisbases en is ingegaan hoe leeruitkomsten en kennisbases zich tot elkaar verhouden.

Ervaringen van docenten

Er zijn verschillen tussen hogescholen wat betreft het werken met leeruitkomsten. Docenten zijn in het bijzonder geïnteresseerd in de leeruitkomsten en de ervaringen met het werken met leeruitkomsten. Een landelijke werkgroep bestudeert de verschillende uitwerkingen waar opleidingen tijdens het experiment mee werken. Dit zal leiden tot landelijke harmonisatie van leeruitkomsten. Het bespreken van wat er komt kijken bij het opstellen en werken met leeruitkomsten is als zeer zinvol en leerzaam ervaren. In de vragen die worden gesteld blijkt dat docenten benieuwd zijn naar de rol van de opleider in het werken met leeruitkomsten en de positie van vakkennis. Ook de relatie tussen het werken met een groep en het volgen van individuele leerprocessen van studenten komt naar voren. Het was goed om verder geïnformeerd te worden en te horen welke uitdagingen het werken met leeruitkomsten, ook voor vakdocenten in relatie tot de kennisbases, nu en de komende tijd met zich meebrengt.

Flexibilisering van de lerarenopleidingen

Door meer recht te doen aan de individuele leerbehoefte kunnen wij meer mensen enthousiasmeren voor een baan in het onderwijs. Flexibilisering maakt het aantrekkelijker om leraar te worden, te zijn en te blijven. Om de flexibilisering van de lerarenopleidingen te versnellen en versterken heeft het ministerie een bestuursakkoord gesloten met de hogescholen en universiteiten. Onder de naam Leraren voor morgen werken de hogescholen aan de uitvoering van het bestuursakkoord. Landelijke werkgroepen met mensen uit de lerarenopleidingen bereiden de uitvoering voor en klankbordgroepen denken met hun mee. Het delen van kennis en ervaringen vindt zoveel mogelijk plaats binnen bestaande netwerken. Daarnaast organiseren werkgroepen kennisdeelsessies en professionaliseringsactiviteiten voor lerarenopleiders. Meer informatie over de flexibilisering van de lerarenopleidingen binnen de hogescholen is te vinden op www.lerarenvoormorgen.nl.

PeerreviewGuest User