Jaarverslag 10voordeleraar beschikbaar

Het jaarverslag van het programma 10voordeleraar is beschikbaar. In dit jaarverslag zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het verslagjaar opgenomen. Daarnaast is informatie opgenomen over de achtergronden, organisatiestructuur, processen en werkwijzen.

Bekijk hier het jaarverslag.

Binnen het programma 10voordeleraar werken de bekostigde hbo-lerarenopleidingen samen aan het landelijk borgen van het eindniveau van de student. Ze maken hierbij gebruik van de landelijke instrumenten kennisbaseskennistoetsen en peerreview. Lerarenopleiders hebben binnen instellingsoverstijgende kennisnetwerken de regie over de instrumenten. In de afgelopen jaren is een ongekende horizontale samenwerking op gang gekomen en zijn er grote stappen gezet om het landelijk eindniveau van de nieuwe generatie leerkrachten te verhogen en daarmee de kwaliteit van het onderwijs in het werkveld. 

Ontwikkelingen in het verslagjaar

In 2016 zijn de eerste lerarenopleidingen gestart met het herijken van de kennisbases. In het verslagjaar zijn alle herijkte kennisbases bestuurlijk vastgesteld. In studiejaar 2017-2018 zijn naar aanleiding van deze herijking de de toetsmatrijzen voor de landelijke kennistoetsen herijkt.

In afgelopen studiejaar hebben 5.000 studenten van de pabo en 3.800 studenten van de tweedegraadslerarenopleidingen een landelijke kennistoets gemaakt. De resultaten laten zien dat de meeste studenten bij de eerste deelname slagen en dat het aantal studenten dat na een of meerdere herkansingen nog niet geslaagd is bij alle toetsen zeer beperkt is. Er is een verband zichtbaar tussen vooropleiding en slagingspercentage, waarbij sprake is van een opwaartse trend over mbo, havo, hbo, vwo en wo. Er blijven verschillen bestaan in slagingspercentages tussen de hogescholen.

Daarnaast zijn drie pilotgroepen (aardrijkskunde, wiskunde en Nederlands) gestart die naast de landelijke kennistoetsen, ook gebruik gaan maken van peerreview en dus alle drie de landelijke kwaliteitsborgingsinstrumenten integraal inzetten.

En afgelopen kalenderjaar is veel gesproken over de wijze waarop het programma 10voordeleraar de activiteiten gaat continueren. Uitgangspunt hierbij is en blijft dat de lerarenopleidingen binnen het programma werken aan de kwaliteitsverbetering van de opleiding en het borgen van het eindniveau van de individuele student. Komende periode gaan de lerarenopleidingen de bestaande landelijke borgingsinstrumenten verder professionaliseren en daarmee blijven ze ook de zo belangrijke landelijke kennisnetwerken ondersteunen.

ProgrammaGuest User