'Door dezelfde uitdagingen trekken we intensief met elkaar op'

Henriett Gerda en Linda Chaudron zijn betrokken bij de landelijk vakoverleggen Duits, Frans en Engels en de kartrekkers van de pilot van de peerreview voor de moderne vreemde talen. Welke werkzaamheden brengt dit met zich mee, zijn de uitdagingen hetzelfde bij de talen en wat is de meerwaarde van peerreview? Een interview!

Henriett en Linda, kunnen jullie iets vertellen over jezelf en jullie professionele achtergrond?
Henriett: ‘Sinds 2011 ben ik werkzaam op de Hogeschool Rotterdam, eerst als lesgevende docent Duits. Mijn specialisme is taalwetenschap, maar ook in alle andere leerlijnen heb ik lesgegeven. Na enkele jaar ben ik opleidingscoördinator geworden van de opleiding Duits, vervolgens van Frans. De twee opleidingen zijn samengevoegd en één team geworden, wat destijds best wel bijzonder was, maar ik ben altijd blijven geloven in de kracht van samenwerken.

Hiernaast ligt mijn passie bij toetsing en borging, voornamelijk op het eindniveau. Daarom vind ik het een verrijking van mijn takenpakket dat ik onderdeel mag uitmaken van de examencommissie.’

Wat was jouw motivatie om docent te worden?
‘Mijn moeder inspireerde mij al om docent te worden, daarom heb ik ook mijn bevoegdheid tot leraar behaald. Maar vooral het feit dat ik binnen één dag een baan kreeg in het onderwijs maakte dat ik daadwerkelijk docent ben geworden. Hier heb ik zeker geen spijt van gekregen.’

‘Het geeft mij energie, wanneer collega’s vanuit het hele land kennis en ervaring uitwisselen, waardoor een programma ontstaat, dat onze studenten voorbereid op toekomstige uitdagingen.’

Welke uitdagingen kom je tegen in je werk en wat geeft je de meeste energie?
‘De grootste uitdaging voor de kleine talenopleidingen vormt de teruglopende instroom van studenten. Alle hogescholen werken op dit moment meer dan ooit samen aan de herijking van de kennisbases, wat naast de flexibilisering van het curriculum nieuwe en mooie kansen kan bieden. Binnen dit proces geeft het mij energie, wanneer vakexperts, lectoren en collega's vanuit het hele land kennis en ervaring uitwisselen. Daardoor ontstaat er een programma voor onze studenten dat onze studenten voorbereid op toekomstige uitdagingen.’

En Linda, wat is jouw professionele rol en hoe ben jij docent geworden?
‘Inmiddels werk ik bijna twaalf jaar bij de faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam, waarvan de laatste drie jaar als teamleider voor de tweedegraadslerarenopleidingen Frans en Engels. Daarnaast vind ik het leuk om naast het opleiderschap betrokken te zijn bij ons vak: in het verleden heb ik daarom bij het College voor Toetsing en Examens gewerkt, en nu kijk ik bij Cito weer mee bij de mbo-examens Engels.

Van origine ben ik docent Engels met een groot mbo-hart, in het verleden heb ik met veel plezier gewerkt bij ROC Zadkine in Rotterdam en de Politieacademie in Amsterdam. Eigenlijk wilde ik nooit docent worden, maar ben ik Engels gaan studeren omdat ik voor dat schoolvak wel redelijke cijfers behaalde. Via een keuzevak kwam ik per toeval voor de klas terecht, en met havo 3 nog in de gordijnen wist ik dat ik op de goede plek zat.’

Welke uitdagingen kom jij tegen?
‘Momenteel is de herontwikkeling en flexibilisering van het curriculum in het kader van het bestuursakkoord een mooie uitdaging voor de lerarenopleidingen – als teams zijn we met veel enthousiasme en energie aan het werk om onze studenten op een zo goed en efficiënt mogelijke manier naar een diploma te leiden.’

‘Als teams zijn we met veel enthousiasme en energie aan het werk om onze studenten zo goed en efficiënt mogelijk naar een diploma te leiden.’

Landelijk vakoverleg

Bij welke landelijke vakoverleggen zijn jullie betrokken en hoe?
‘Zowel Henriett als ik zijn betrokken bij twee Landelijke Vakoverleggen (lvo’s). We komen elkaar tegen bij het overleg van Frans, Henriett is daarnaast betrokken bij Duits en ik bij Engels. Naast het feit dat de lvo’s een heel fijn netwerk zijn van collega’s in het land, ligt er ook echt een belangrijke taak. Op dit moment zijn we heel erg druk bezig met de herijking van de kennisbases. Hierover vindt regelmatig afstemming plaats tussen de verschillende schrijversgroepen en tussen de lvo’s van de talen. Daarnaast geven we regelmatig gevraagd en ongevraagd advies over beleid dat onze vakken raakt, bespreken we onze dilemma’s en zijn we elkaars critical friend. Een goed voorbeeld daarbij is de peerreview.’

‘De talen zijn intensiever met elkaar gaan optrekken, omdat we voor dezelfde uitdagingen staan, zoals bijvoorbeeld borging van taalniveau.’

‘De afgelopen jaren zijn de talen steeds intensiever met elkaar gaan optrekken. Dat is ook logisch, omdat we deels voor dezelfde uitdagingen staan, zoals bijvoorbeeld borging van taalniveau met PISA-resultaten die de afgelopen jaren achteruitgaan, maar ook omdat we bij de herijking vanaf de start bewust met elkaar het proces in zijn gegaan. Van een kader voor de kennisbases ontwikkeld door lectoren en hoofddocenten (Rick de Graaf, Catherine van Beuningen en Linda Gijssen) tot nu de uitwerking op vakniveau in de verschillende schrijversgroepen.

Peerreviewdag

Op 12 maart hebben jullie samen met jullie collega’s van de moderne vreemde talen een gemeenschappelijke peerreview gehad. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
‘Het idee van de peerreview is ontstaan tijdens een van de aparte sessies voor talen. We constateerden hier lachend dat we elkaar al voor de zoveelste keer tegenkwamen die periode, en zeiden daarop direct serieus: dat kan en moet anders! Laten we de talen aan elkaar verbinden – zodat we nóg meer van elkaar kunnen leren en met elkaar kunnen optrekken.‘

‘Het voordeel van de peerreview is dat je in een veilige omgeving kritisch naar elkaars opleiding en eindwerken kunt kijken.’

‘Het voordeel van de peerreview is dat je in een veilige omgeving kritisch naar elkaars opleiding en eindwerken kunt kijken. Er is ruimte voor feedback en een open gesprek. Voor de moderne vreemde talen geldt daarnaast dat we ook, zeker met een gezamenlijk opgestelde kennisbasis, onze stem meer als één kunnen laten horen.

In grote lijnen hebben we op de peerreviewdag van de moderne talen aandacht gehad voor de kwaliteitscyclus, professionalisering en borging van het eindniveau. We hebben de peerreview als zeer succesvol ervaren en willen hiermee in de toekomst ook verder – tijdens de dag is er veel gekalibreerd en uitgewisseld. Een zeer mooi resultaat en efficiënte manier van werken. De ondersteuning vanuit 10voordeleraar was daarbij erg fijn. Vanaf de eerste concepten van het plan heeft 10voordeleraar met ons meegedacht wat uiteindelijk in een mooie dag heeft geresulteerd.

Tot slot zijn we blij dat zowel het regieorgaan (red. Regieorgaan Horizontale Kwaliteitsborging Tweedegraadslerarenopleidingen), 10voordeleraar en de Raad voor Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen zijn aangesloten bij deze peerreview. We zien daarin het teken dat we met elkaar allemaal willen staan voor de kwaliteit van onze opleidingen!’


Henriett Gerda is opleidingscoördinator tweedegraadslerarenopleidingen Duits en Frans aan de Hogeschool Rotterdam
Landelijk vakoverleg Frans en Duits

Linda Chaudron is teamleider tweedegraadslerarenopleidingen Frans en Engels aan de Hogeschool van Amsterdam
Landelijk vakoverleg Frans en Engels