‘De meerwaarde van de landelijke kennistoets is dat alle studenten aan een minimumniveau voldoen’
10 jaar landelijke kennistoetsen!
De landelijke kennistoets bestaat 10 jaar! In 2013 werden de eerste landelijke kennistoetsen geïntroduceerd. Een aantal lerarenopleiders maakt al vanaf het begin onderdeel uit van de constructieteams. Hoe kijken deze jubilarissen terug op die 10 jaar? Wat was hun motivatie om onderdeel te worden van het constructieteam? Wat waren de mooie momenten en hoe hebben zij die eerste jaren als pionier beleefd? Wat is er veranderd in die 10 jaar? Een aantal van onze jubilarissen aan het woord! Deze keer Dirk!
Dirk de Vries, hoofdredacteur Wiskunde (pabo)
Hanzehogeschool Groningen
Wat was je motivatie om onderdeel te worden van het constructieteam?
‘Ik vind het belangrijk dat er duidelijke uniforme eisen voor studenten zijn die niet afhangen van kleur en opvattingen van een bepaalde hogeschool. In dat opzicht was ik blij met een landelijke toets. Verder had ik mij jaren bezig gehouden met een landelijke voortgangstoets voor pabo’s en had ik veel ervaring met het ontwikkelen en beoordelen van toetsvragen.’
Hoe heb je de eerste jaren als pionier beleefd in het constructieteam?
‘In de eerste jaren moesten we vooral zelf veel wielen uitvinden. Er was een kennisbasis, maar geen duidelijke toetsdoelen en geen duidelijk gedefinieerd niveau. Vaak bleken wij dingen bedacht te hebben die vervolgens weer overboord kunnen. Hadden wij veel mooie multiple-response vragen bedacht, mochten die opeens niet meer. Toetsmatrijzen die ontwikkeld en daarna toch weer aangepast moesten worden. Kortom, het was soms frustrerend, maar altijd leerzaam.’
Wat is voor jou de meerwaarde van de landelijke kennistoets?
‘Dat er een vastgelegd niveau dat voor alle studenten gelijk is. Er is maar één bevoegdheid en ik vind het belangrijk voor een vak als wiskunde dat alle studenten aan een bepaald minimumniveau moeten voldoen. Op de Hanzehogeschool hebben we altijd gestreefd naar een bepaald niveau. Ik heb ooit meegemaakt dat een student koos voor een andere pabo, omdat daar de eisen voor wiskunde lager zouden zijn. Of dat echt zo was, is maar de vraag, maar met een uniforme eindtoets heb je die discussies niet - of minder.’
In hoeverre heeft deelname aan het constructieteam bijgedragen aan jouw professionalisering bij je eigen hogeschool?
‘Door mijn werk als hoofdredacteur heb ik veel geleerd van het opbouwen van toetsbanken en het analyseren van toetsresultaten. Die kennis kan ik heel goed gebruiken voor mijn werk op pabo. We hebben in Groningen voor wiskunde een toetsbank opgebouwd die zonder mijn ervaring in het constructieteam niet zo tot stand zou zijn gekomen. Ik kan ook collega’s beter adviseren bij het ontwikkelen en analyseren van digitale toetsen en de resultaten daarvan.’
Landelijke kennistoetsen
De lerarenopleidingen zetten binnen het programma 10voordeleraar landelijke kennistoetsen in om het eindniveau van de individuele student te borgen. Voor veertien tweedegraadslerarenopleidingen en twee pabovakken worden deze toetsen afgenomen. Een landelijke kennistoets meet of de student over voldoende kennis uit de betreffende kennisbasis beschikt. Het behalen van de landelijke kennistoets is een voorwaarde om de opleiding af te ronden.
Lerarenopleiders van de verschillende hogescholen ontwikkelen binnen constructieteams gezamenlijk de landelijke kennistoetsen. Samen met externe deskundigen borgen ze de vakinhoudelijke, taaltechnische en toetstechnische kwaliteit. De landelijke kennistoetsen bestaan uit meerkeuzevragen en bij een aantal vakken zijn ook open invulvragen opgenomen.