De lerarenopleider aan zet in kwaliteitsborging via peerreview
De lerarenopleiders van de tweedegraadslerarenopleidingen zijn aan zet om middels peerreview vorm te geven aan horizontale kwaliteitsborging en professional governance. De Stuurgroep Lerarenopleidingen heeft dit besloten in het kader van de Veranderagenda Duurzame Kwaliteitsborging Tweedegraadslerarenopleidingen. Een van de belangrijkste uitkomsten van de veranderagenda is dat de professional meer eigenaarschap kan en moet ervaren in het borgen van de kwaliteit van de lerarenopleiding. Uiteindelijk moet de peerreviewsystematiek de instellingen helpen om het accreditatieproces te vereenvoudigen.
Positieve en effectieve manier van samenwerking
Peerreview is binnen het programma 10voordeleraar een instellingsoverstijgend instrument voor collegiale feedback over de implementatie en borging van de kennisbases in het onderwijs- en toetsprogramma’s. In een peerreviewgroep zijn alle bekostigde instellingen vertegenwoordigd die het vak of de opleiding aanbieden. Ook in- en externe deskundigen hebben daarbij een rol. De peerreviewsystematiek biedt ruimte om aan de eigen professionalisering te werken en om als groep de professionele ruimte te benutten. De lerarenopleiders maken gebruik van elkaars deskundigheid en ze zijn elkaars ‘critical friend’. Het is een positieve en effectieve methode van samenwerking.
Gebruik maken van elkaars ervaringen
Een deel van de tweedegraadslerarenopleidingen hebben al positieve ervaringen opgedaan met peerreview. De deelnemers krijgen er energie van en het levert een bijdrage aan hun professionalisering. Tot dusver waren de tweedegraadslerarenopleidingen met een landelijke kennistoets nog niet betrokken bij peerreview, anders dan bij de herijking van de kennisbases. Een deel van deze opleidingen zijn wel al gestart met een pilot. Komend studiejaar gaan alle tweedegraadslerarenopleidingen werken met peerreview. Om optimaal gebruik te maken van de ervaringen die al opgedaan zijn door de bestaande groepen is eind januari een Kennisdeeldag Peerreview georganiseerd.
Ontwikkelen van een meerjarenplan
Dit studiejaar stellen alle landelijke vakoverleggen een meerjarenplan op en vanaf schooljaar 2020-2021 gaan ze hiermee aan de slag. Het meerjarenplan geeft antwoord op vragen, zoals: hoe is de kennisbasis geïmplementeerd in onze onderwijsprogramma’s, hoe toetsen wij de diverse kennisbasisdomeinen, hoe houden we de kennisbasis actueel, hoe borgen we het eindniveau van onze studenten, en hoe zetten wij de landelijke toetsitembank in. Het proces vindt plaats onder regie van het Regieorgaan Horizontale Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen, bestaande uit afgevaardigden van ADEF. De onafhankelijke Raad voor Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen ziet toe dat de aanpak kwalitatief aan de maat is.
Overzicht peerreview tweedegraadslerarenopleidingen
Start 2014 en 2015:
Consumptieve techniek, Educatie en kennismanagement, Fries, Generiek, Godsdienst & Levensbeschouwing, Islamgodsdienst, Lichamelijke opvoeding, Omgangskunde, Pedagogiek, Spaans, Techniek onderbouw, Technische beroepsopleidingen
Start 2018 (pilot):
Aardrijkskunde, Nederlands en Wiskunde
Start 2019 (pilot):
Engels, Gezondheidszorg & Welzijn en Omgangskunde
Start 2020:
Biologie, Consumptieve technieken, Dienstverlening & Producten, Duits, Economie, Frans, Geschiedenis, Maatschappijleer, Mens & Technologie, Natuurkunde en Scheikunde