Miranda Wedekind – lid kernteam Digitale Geletterdheid
Miranda Wedekind werkt als adviseur Onderwijs & Kwaliteit voor PCOU Willibrord, een grote scholengroep in Utrecht, met zowel primair, voortgezet als gespecialiseerd onderwijs. Zij heeft vele jaren voor de klas gestaan in het basisonderwijs. Op bijna alle scholen waar zij heeft gewerkt, was Miranda ICT-coördinator, met vooral affiniteit met de onderwijskundige kant van ICT. Daarnaast heeft Miranda een eigen bedrijf, Miranda Wedekind Onderwijsbegeleiding.
Samen met een werkgroep van PCOU Willibrord houdt Miranda zich een groot deel van de week bezig met de implementatie van digitale geletterdheid in de scholen van de scholengroep. ‘We hebben bijvoorbeeld een leeromgeving ontwikkeld in Wikiwijs met lesmateriaal Digitale Gelleterheid’, vertelt zij. ‘Daarnaast ondersteunen we bij het opstellen van een visie of bij vragen rondom de doorgaande leerlijn.’ Vanuit haar eigen bedrijf ondersteunt Miranda scholen met workshops en begeleidingstrajecten Digitale geletterdheid met jonge kinderen, vooral de onderbouw van het basisonderwijs.
“We hebben de pabo-studenten nodig om het onderwijs in digitale geletterdheid te verankeren in het onderwijs”
Digitale geletterdheid is wat Miranda betreft een belangrijk onderdeel van het curriculum. ‘Alle leerlingen moeten digitaal geletterd zijn om deel te kunnen nemen aan de maatschappij, nu en in de toekomst. Wat mij betreft moeten leerlingen dus al op jonge leeftijd in aanraking komen met digitale media zodat zij daarmee op een goede manier leren omgaan. Dat vind ik echt een taak van de school, om daarmee kansenongelijkheid te voorkomen’, benadrukt Miranda.
Ook ervaart zij het als een leuke uitdaging om onderwijsprofessionals bij digitale geletterdheid te begeleiden. ‘Vaak vinden zij het spannend om met digitale middelen aan de slag te gaan’, constateert zij. ‘Ik laat onderwijsprofessionals graag zien dat leerlingen soms misschien meer weten en kunnen, maar dat hun rol daarin belangrijk is. En dat digitale geletterdheid ook heel vaak zonder scherm kan en echt niet zo eng is als sommigen denken.’
Op de pabo zitten de leerkrachten van de toekomst. ‘Als stagiaire kunnen ze al veel informatie en vaardigheid de school inbrengen, mits zij binnen de opleiding goed worden opgeleid’, aldus Miranda. ‘We hebben de pabo-studenten nodig om het onderwijs in digitale geletterdheid te verankeren in het onderwijs. Een goede kennisbasis voor digitale geletterdheid zal daarbij helpen om ook in het basisonderwijs het onderwijs hierover te verbeteren.’
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.