Marc Haasnoot - lid kernteam Bewegen en Sport

Marc Haasnoot is bij Hogeschool Windesheim werkzaam als docent BO bij de pabo voltijd en deeltijd, en als docent bij de opleiding tot Leefstijlcoach. Daarnaast is hij studiecoach zij-instroom pabo en projectleider bij Leven Lang Ontwikkelen.

'Daarin werk ik graag met een mix van wetenschappelijke inzichten en praktische vaardigheden. Dit zorgt voor een dynamisch werkveld', geeft hij aan. 'Ik help studenten graag groeien van beginner tot zelfverzekerde docent. Dit proces begeleiden en hun enthousiasme voor bewegingsonderwijs aanwakkeren is ontzettend waardevol. Dat doe ik door samen met andere vakdocenten te werken en de verbinding te zoeken met andere vakgebieden waaronder pedagogiek, Nederlands en gezondheid.'

Enthousiasme voor bewegingsonderwijs aanwakkeren is ontzettend waardevol

Wat motiveert Marc om aan de herijking deel te nemen? 'Door mee te denken, help ik de kennisbasis actueel en relevant te houden. Dat zorgt ervoor dat toekomstige leraren goed zijn voorbereid op de praktijk en dat kinderen het beste onderwijs krijgen. De maatschappij verandert continu en de vraag naar gezondheid en vitaliteit is erg groot. Het vak bewegingsonderwijs kan hierin helpend zijn mits de kwaliteit gewaarborgd blijft', antwoordt hij. 'Hiervoor zijn de kennis en ervaringen van het kernteam hard nodig om een bijdrage te leveren aan een kennisbasis die beter aansluit op de hedendaagse maatschappij en diens ontwikkelingen en de behoeften van de leerlingen.'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.