Gerard Dummer – lid kernteam Digitale Geletterdheid

Gerard Dummer is opleidingsdocent Digitale Geletterdheid bij Hogeschool Utrecht en onderzoeker bij het lectoraat Curriculumvraagstukken voor het funderend onderwijs.

Als onderwijskundige werkt hij nauw samen met collega’s van andere vakgebieden in het vormgeven van onderwijs rondom digitale geletterdheid. Dat doet hij binnen Hogeschool Utrecht maar ook landelijk in het Netwerk Lerarenopleiders Digitale Geletterdheid. ‘Vanuit mijn onderzoek naar programmeren in het basisonderwijs ben ik momenteel bezig met het ontwikkelen van een lessenserie over het programmeren van apparaten. Daarmee krijgen leerlingen zicht op de geprogrammeerde wereld om hen heen’, licht hij toe.

Constructief bijdragen aan deelname pabo-student, leerkracht en daarmee leerling aan steeds meer digitale wereld

Wat maakt je werk boeiend? ‘Dat is de afwisseling van samenwerken met andere disciplines en de praktijk. Ook vind ik het interessant om bezig te zijn met nieuwe ontwikkelingen en na te denken over de mogelijkheden ervan voor het onderwijs’, antwoordt hij.

‘Ik gun elke pabo-student, elke leerkracht en daarmee elke leerling in Nederland dat zij in staat zijn om deel te nemen aan de steeds meer digitale wereld waarin we leven, en daar op een constructieve manier een bijdrage aan te kunnen leveren’, verklaart hij ten slotte zijn motivatie voor deelname aan de (her)ijking van de pabo-kennisbasis.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.