Els Goedhart-de Vos – lid kernteam Digitale Geletterdheid

Els Goedhart-de Vos werkt voor Archipel Scholen als digicoach in het basisonderwijs. Daarnaast is zij lid van het Kerndoelenteam Digitale Geletterdheid van de SLO en werkt zij als zelfstandig onderwijsadviseur op het gebied van innovatie.

Digitale Geletterdheid staat in haar werk centraal. 'Door de veelzijdigheid van mijn werkzaamheden werk ik op vele fronten aan de verbetering en verankering van dit vakgebied. Op leerlingniveau door workshops in de klassen te geven, op teamniveau door trainingen te verzorgen en op bestuursniveau door lezingen te geven. Doordat ik voor de SLO heb mee mogen schrijven aan de concept kerndoelen Digitale Geletterdheid doe ik dit dus zelfs ook op landelijk niveau', zegt zij.

Basis met kennis, vaardigheden en attitude tegenover Digitale Geletterdheid is voor kinderen van groot belang!

Er zijn veel mogelijkheden om onderwijs te verrijken met en door ict. 'Dat inspireert mij. En ik raak gemotiveerd als ik zie hoe belangrijk het is voor kinderen om een basis te hebben met kennis, vaardigheden en attitude tegenover Digitale Geletterdheid.' Wat is de drijfveer van Els om aan deze herijking van de kennisbasis pabo deel te nemen? 'Die deelname zorgt ervoor dat ik ook in het onderwijs aan toekomstige leerkrachten een bijdrage kan leveren in de verankering van het leergebied Digitale Geletterdheid', besluit zij.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.