Charissa Koek - lid kernteam Kunst en Cultuur

Charissa Koek is twintig jaar werkzaam in het onderwijs. De eerste 10 jaar werkte zij als groepsleerkracht in het basisonderwijs (jenaplan-, ontwikkelingsgericht- en montessorionderwijs). De daaropvolgende tien jaar is zij kunstvakdocent beeldende- en kunstzinnige vorming in achtereenvolgens het basisonderwijs, pro, mbo, hbo en post-hbo. Daarmee ontwikkelde zij een brede kijk op zowel het basisonderwijs als op het leergebied Kunst en Cultuur. Zij werkt sinds vijf jaar bij Hogeschool Inholland (locatie Den Haag) en de Inholland Academy.

'Bij de hogeschool heb ik de rol van lerarenopleider beeldende vorming pabo, en werk ik als docent beeldende vorming, dans, drama en muziek bij de opleiding Ad Pedagogisch Educatief Professional', vertelt zij. 'Daarnaast ben ik werkzaam als docent beeldende vorming bij de post-hbo opleiding ‘Vakspecialist Beeldende Vorming’ in het basisonderwijs. Ook ontwikkel ik onderwijs en ben ik mede-expertisegroepvoorzitter van de expertisegroep Kunstzinnige oriëntatie van de pabo. Bovendien deel ik het gezamenlijk voorzitterschap voor het landelijk Netwerk Beeldend Pabo.'

Een concrete en actuele kennisbases

Wat boeit Charissa in haar werk? 'Als lerarenopleider beeldende vorming ligt mijn focus op het overbrengen van het plezier en de kunst van het lesgeven in de kunstzinnige vakken. Het gezamenlijk creëren, spelen, verwonderen, experimenteren, ontwikkelen, ontdekken, onderzoeken en leren resulteert in het ontwikkelen van vakvaardigheden en het vertrouwen in eigen kunnen van (toekomstig) professionals. Een concrete en actuele kennisbases is daarbij helpend', antwoordt zij. 'Dat motiveert mij om als instituutsopleider deel te nemen aan de herijking kennisbases voor Kunst en Cultuur.'

Charissa houdt zich bezig met de nieuwste ontwikkelingen binnen haar leergebied, richt zich op onderzoek en ontwikkelen van het onderwijs. 'Het afgelopen jaar heb ik deelgenomen aan het kerndoelenteam Kunst en Cultuur als vakinhoudelijk expert primair onderwijs voor de actualisatie van de kerndoelen. Een bijdrage mogen leveren aan het gezamenlijk herijken en concretiseren van de kennisbases sluit hier uitstekend bij aan', geeft zij aan.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.