Bas Hummel – lid kernteam Digitale Geletterdheid
Bas Hummel is leerkracht digitale geletterdheid bij Openbaar Onderwijs Groningen. Met ruime ervaring in het begeleiden van scholen bij het integreren van digitale geletterdheid en het ontwikkelen van educatief materiaal, is hij toegewijd aan het versterken van digitale vaardigheden in het onderwijs. Bas heeft de opleiding tot leraar basisonderwijs gevolgd aan Pabo de Eekhorst.
‘In mijn lokaal wat we het e-lab noemen geef ik lessen digitale geletterdheid aan groep 1 t/m 8. Als leerlijn gebruik ik hiervoor de conceptkerndoelen die zijn opgesteld door het SLO’, vertelt hij. ‘In mijn lessen wordt altijd iets gemaakt. Je kunt dan denken aan het programmeren van een game, het maken van een poster over veilig internetten of het maken van een animatie met AI.’ Bas vindt het erg waardevol als leerlingen leren om creatief met digitale technologie om te gaan. ‘Ze worden zo ook een producent in plaats van alleen maar een consument. Bovendien leren ze op deze manier ook hoe bepaalde technologieën functioneren.’
“Dat jongeren digital natives zijn is een hardnekkige mythe. Onderzoek toont dat keer op keer aan.
”
Leerlingen zijn altijd erg enthousiast over de mogelijkheden van de digitale wereld en vinden het leuk om creatief bezig te zijn. ‘Dat zorgt ervoor dat het voor mij erg leuk is om hier les over te geven. Bovendien is het erg belangrijk dat leerlingen les krijgen in digitale geletterdheid’, benadrukt Bas. ‘Dat jongeren digital natives zijn is namelijk een hardnekkige mythe. Onderzoek toont dat keer op keer aan. Jongeren moeten leren hoe ze digitale technologie op een bewuste, veilige en creatieve manier kunnen gebruiken. Het is belangrijk dat ze vaardig worden en dat ze een kritische houding ontwikkelen tegenover digitale technologie.’
Ook voor studenten geldt dat het geen digital natives zijn. ‘Ik zie dat ook terug in de praktijk. Veel studenten hebben nog geen goed beeld wat onder digitale geletterdheid wordt verstaan en hoe je hier les in kunt geven’, aldus Bas. ‘Het zou mij mooi lijken als beginnende leerkrachten dusdanig goed geschoold zijn op dit gebied dat ze voor inspiratie kunnen zorgen op de school waar ze komen te werken.’
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.