Age Wesselius – lid kernteam Digitale Geletterdheid
Age Wesselius is docent en trainer basisonderwijs bij de pabo van NHL Stenden Hogeschool. Zijn expertises zijn onder meer Digitale Didactiek, Digitale Geletterdheid, Wetenschap & Technologie en onderzoekend & ontwerpend leren. Hij behaalde zijn bachelor Communication & Multimedia Design aan NHL Stenden Hogeschool, waar hij vervolgens afstudeerde bij de Master Pedagogiek. Age is oprichter van het Challenge Lab in Groningen met als speerpunt Digitale Geletterdheid en Wetenschap & Technologie.
'Ik mag zowel studenten als onderwijsprofessionals trainen op enerzijds digitale geletterdheid, technologie inzetten in leerprocessen, STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics – red.) en wetenschap & Technologie', vertelt hij. 'Bovendien begeleid ik aankomende onderwijsprofessionals van de pabo- en andere lerarenopleidingen bij hun didactische en pedagogische ontwikkeling. Ook begeleid ik hen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Veel van mijn activiteiten doe ik in of vanuit het Challenge Lab.'
“Uiteindelijk gaat het om goed en actueel onderwijs voor de leerlingen waar we het allemaal voor doen”
Wat boeit Age in zijn werk? 'Dat is het enthousiasmeren van zittende en aankomende onderwijsprofessionals in het werken met technologie in onderwijs. Waarbij elke student en leerkracht zelfvertrouwen ontwikkeld in het inzetten en omgaan met nieuwe technologie', antwoordt hij. Vooral de sessies met leerlingen motiveren hem. 'Uiteindelijk gaat het om goed en actueel onderwijs voor de leerlingen waar we het allemaal voor doen. Door leerlingen ’naar de opleiding’ te halen en studenten onderwijsactiviteiten op digitale geletterdheid met technologie te laten verzorgen creëren we levensechte onderwijssituaties op de opleiding zelf, waarbij iedereen leert. De ervaringen die wij bij NHL Stenden Hogescholen hebben om te zetten naar realistische en praktische handvaten, zodat elke aankomende leerkracht een duidelijk beeld heeft van wat er wordt verwacht en het werken aan digitale geletterdheid vorm kan geven in de klas. Hiermee vergroten we bewust handelen bij leerlingen en kunnen we kansengelijkheid voor leerlingen vergroten.’
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap e van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.