Suzanne de Lange – lid kernteam herijking rekenen en wiskunde

Suzanne de Lange is lerarenopleider rekenen-wiskunde bij de Pabo van Hogeschool Inholland. Zij heeft de lerarenopleiding tweedegraads Wiskunde en Geschiedenis gedaan aan de Hogeschool Utrecht en de master Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht.

Suzanne geeft diverse modules op het gebied van rekenen-wiskunde in de initiële opleiding en post-hbo opleiding rekencoördinator. ‘Daarnaast ben ik voorzitter van de curriculumcommissie en nauw betrokken bij de grote curriculumherziening die momenteel gaande is’, vertelt zij. ‘Een ander belangrijk onderdeel van mijn werk is het ontwikkelen en afnemen van assessments, onder andere bij de zij-instroom, als expert-assessor bij het assessmentbureau van hogeschool Inholland.’

Curriculum pabo studeerbaar én doceerbaar houden door af te wegen wat een startbekwame leraar moet kennen en kunnen

De veelzijdigheid is wat Suzanne trekt in het werk als lerarenopleider. ‘Enerzijds het werken met studenten in het primaire proces om hen te leren op welke manier zij leerlingen wegwijs kunnen maken in de wereld van cijfers en getallen. Anderzijds het werken op beleidsniveau op hogeschool en landelijk niveau. Wat mij ook boeit is het bij elkaar brengen van alle ontwikkelingen die er gaande zijn en op basis daarvan keuzes maken’, licht zij toe.

Suzanne herkent de observatie dat de huidige kennisbases heel vol zitten. ‘Om het curriculum van de pabo studeerbaar én doceerbaar te houden is het belangrijk om goed af te wegen wat een startbekwame leraar moet kennen en kunnen. Ik draag graag vanuit alle opgedane ervaring bij aan het maken van deze afweging’, licht zij haar deelname aan de herijking van de kennisbasis toe.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024