Pilots voor inzage landelijke kennistoets op hogeschool positief ervaren

De inzages van de landelijke kennistoets vonden altijd gecentraliseerd plaats. In twee pilotrondes in februari en mei is ervaring opgedaan met het organiseren van digitale inzages op de hogescholen zelf. De evaluatie van de pilots is positief en vanaf studiejaar 2022-2023 zullen alle digitale inzages van de landelijke kennistoetsen van de pabo en de tweedegraadslerarenopleidingen op de hogescholen zelf plaatsvinden.

 

De pilots zijn afgenomen bij de Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Viaa, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Saxion, HZ University of Applied Sciences en NHL Stenden Hogeschool voor de landelijke kennistoetsen Nederlands en Wiskunde van de pabo.

‘De drempel is nu veel lager om naar de inzage te komen’

Martijn van Nieuwenhuizen, toetsafnamecoördinator van Hogeschool Viaa, geeft aan dat de inzage op locatie ‘niet ingewikkeld is en voorziet in een behoefte’. De studenten waren er erg blij mee dat de toetsen op de eigen hogeschool konden worden ingezien. ‘Vanwege de reisafstand en het ‘onbekende’ gingen onze studenten zelden naar de inzage. Nu is die drempel veel lager.’

Als gevolg hiervan nemen meer studenten deel aan de inzage. Martijn geeft aan dat deze studenten hier de meerwaarde van hebben ervaren. ‘Studenten vinden het heel fijn om de toets terug te zien en kunnen veel beter inschatten waar ze fouten hebben gemaakt. Dat kan na inzage veel gedetailleerder dan alleen met de domeinscores die ze ontvangen bij hun toetsuitslag.’ Het viel Martijn wel op dat vooral deeltijdstudenten naar de toetsinzage kwamen.

‘Dat studenten vragen kunnen stellen aan de vakdocent helpt ze in de voorbereiding voor de volgende keer’

De inzage op locatie biedt nog een extra voordeel. Ook docenten van de opleiding kunnen de toets maken en deze inzien. Op grond daarvan kunnen zij na afloop van de inzage het gesprek met studenten voeren. Ook op de hogeschool van Martijn konden studenten na afloop van de inzage met de docent in gesprek gaan over de toets en de toetsvragen. ‘Dat voegt echt wat toe voor ze en helpt ze in de voorbereiding voor de volgende keer.’

Er komt wel wat kijken bij de organisatie van de digitale inzage op locatie. Surveillanten krijgen een stevige instructie, inschrijving en inzage worden door de toetsafnamecoördinator georganiseerd en de examencondities moeten worden nageleefd. ‘Het kost wat werk, maar het is goed te doen’, zo geeft Martijn aan. ‘Ik heb het er graag voor over!’

Een student kan zijn landelijke kennistoets op een bepaald aantal momenten onder examencondities inzien na de uitslagverstrekking. De inzage is bedoeld als leermoment. Het geeft samen met de domeinscores die de student bij de uitslag krijgt inzicht op welke onderdelen nog verbetering mogelijk is. Op basis hiervan kan de student in gesprek met de docent voor een verdere voorbereiding op bijvoorbeeld een herkansing.