Onderzoek ontwikkelingsgerichte portfolio’s voor mbo’ers die naar de pabo willen

Studenten in het mbo moesten tot voor kort de toelatingstoetsen succesvol afronden als ze wilden starten op de pabo. Veel studenten struikelden over deze toetsen en konden daardoor niet beginnen met hun studie aan de pabo. De vraag is hoe meer recht gedaan kan worden aan de competenties, kennis en ervaring van de onderwijsassistent als die wil doorstromen naar de pabo.

Wat zijn de mogelijkheden om te werken met een ontwikkelingsgericht portfolio binnen het mbo-keuzedeel Voorbereiding Pabo? Hier wordt binnen het gelijknamige project onderzoek naar gedaan.

Het project Voorbereiding Pabo richt zich op alle betrokkenen vanuit de roc's en de pabo's die in de regionale samenwerkingsverbanden het keuzedeel Voorbereiding Pabo aan de hand van het portfolio ontwikkelen en uitvoeren. Onderzoek speelt een belangrijke rol in het project. Niet alleen om de voortgang van het project te monitoren, maar ook in het aanleveren van instrumenten om de ontwikkeling van studenten te volgen. Daarnaast heeft het ook een legitimerende functie naar buiten toe, door te laten zien dat binnen het project de ontwikkeling en de uitvoering op systematische wijze worden onderzocht.

Samen met lectoraten

Het onderzoek in het project Voorbereiding Pabo wordt opgepakt in samenwerking met de lectoraten Toetsing en beoordeling in de beroepspraktijk en Eigentijds beoordelen en beslissen. Hier zijn respectievelijk Liesbeth Baartman en Tamara van Schilt-Mol als lectoren aan verbonden. Hun specifieke expertise richt zich op het programmatisch toetsen en evalueren van het onderwijs. Het sluit daarmee naadloos aan op het werken met een portfolio binnen het keuzedeel.

Onderzoeksplan

Met elkaar is een onderzoeksplan geschreven, waarin de volgende vier inhouden naar voren komen:

  • Peerreview
    Het gestructureerde, kritische en op uitkomsten gerichte gesprek over het portfolio en het werken met het portfolio binnen de diverse samenwerkingsverbanden. Deze portfolio’s worden in de verschillende samenwerkingsverbanden op basis van zogenaamde landelijke kaders ontwikkeld. Tijdens de peerreviewbijeenkomsten wordt stilgestaan bij de invulling en de uitwerking van de  landelijke kaders waar de portfolio’s binnen elk samenwerkingsverband aan moeten voldoen.

  • Begeleiding
    De ontwikkeling van een doorlopende lijn aan de hand waarvan de inhoudelijke begeleiding en de ontwikkeling van studenten op het gebied van de studievaardigheden (LOB) adequaat kan worden gevolgd.

  • Studentontwikkeling
    Het volgen van studenten tijdens het volgen van het keuzedeel en in het eerste jaar van de pabo. Op deze manier nagaan wat kritische succesfactoren voor wat betreft de doorstroom in de pabo zijn.

  • Studievaardigheden
    In aanvulling op het vorige punt, het verkennen van de manier waarop de ontwikkeling van studenten op het gebied van de studievaardigheden kan worden vertaald in een gericht advies ten aanzien van het vervolg van de studieloopbaan.

Coördinatoren aan zet

Regelmatig komen de coördinatoren bij elkaar en bespreken met elkaar op welke manier de verschillende inhouden van het onderzoek worden opgepakt. Samen met de onderzoekers gaan ze na op welke manier ze bijvoorbeeld de ontwikkeling van de studenten in kaart kunnen brengen. Ook bepalen de coördinatoren met elkaar hoe ze de studentontwikkeling op het gebied van de studievaardigheden in kaart kunnen brengen en of de gekozen aanpak werkt. Kortom, het onderzoek is een integraal onderdeel van het project Voorbereiding Pabo!