Michiel Veldhuis – voorzitter kernteam herijking rekenen en wiskunde
Michiel Veldhuis is associate lector rekenen-wiskunde bij de Hogeschool IPABO en universitair docent reken-wiskundeonderwijs bij de Universiteit Utrecht. Hij is daarnaast bestuurslid (secretaris) van de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) en de Europese vereniging voor onderzoek naar het reken-wiskundeonderwijs (ERME).
In zijn werk zet Michiel zich in voor goed reken-wiskundeonderwijs. Dat doet hij door onderzoek, theorie en praktijk met elkaar te verbinden. ‘Op de lerarenopleiding werk ik met studenten aan hun vakdidactische en -inhoudelijke kennis van rekenen-wiskunde voor de onderwijspraktijk. In het basisonderwijs geef ik nascholing op vakdidactisch gebied en het vormen van praktijk-onderzoek-partnerschappen zoals in een primoraat rekenen. Daarnaast doe ik met allerlei collega's onderzoek naar de vakdidactiek rekenen-wiskunde in deze beide contexten’, vat hij samen. Het reken-wiskundeonderwijs in verschillende contexten en met allerlei professionals vormgeven boeit Michiel in zijn werk. ‘Om uiteindelijk zo bij te dragen aan de maatschappelijke redzaamheid van mensen’, geeft hij aan.
‘De kennisbasis rekenen en wiskunde reflecteert de vakinhoudelijke en -didactische kennis en vaardigheden die leraren-net-uit-opleiding moeten hebben. Daarmee geeft het richting aan de invulling van de curricula van rekenen en wiskunde op de lerarenopleidingen basisonderwijs. Met het oog op de voortdurende ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs denk ik dat we door een herijkte kennisbasis rekenen en wiskunde hier een steentje aan bij kunnen dragen’, verklaart Michiel zijn motivatie om aan deze herijking deel te nemen.
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.
5 juni 2024