Martijn Schouw – lid kernteam herijking rekenen en wiskunde

Martijn Schouw is vakontwikkelaar wiskunde en leerlingcoach bij Onderwijsroute 10-14. Onderwijsroute 10-14 is een school voor leerlingen tussen 10 en 14 jaar: groep 7 en 8 uit het primair onderwijs en klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Martijn heeft de lerarenopleiding wiskunde gedaan, is lid van de commissie herziening van kerndoelen rekenen en wiskunde en studeert onderwijswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

In zijn werk is hij verantwoordelijk voor het onderwijs in rekenen en wiskunde op zijn school. ‘Samen met stagiaires en collega’s zorgen wij voor een doorlopende leerlijn van PO naar VO. Deze blijft afgestemd op de kerndoelen, referentieniveaus en visie op onderwijs vanuit onze organisatie’, vertelt hij.

Boeiend in zijn werk vindt hij het begeleiden van kinderen in de klas, stagiaires en startende leerkrachten. Daarbij heeft hij hoge verwachtingen van hen en zichzelf. ‘Kwaliteit en verbondenheid is voor mij de basis van het onderwijs’, zegt hij. ‘Daarnaast het creëren en blijven aanpassen van de doorlopende leerlijn PO – VO, en de vertaling hiervan in mijn eigen lespraktijk.’

De herijking is een mooie verdiepings- en vertaalslag van de kerndoelen rekenen en wiskunde

Wat motiveert Martijn om aan deze herijking deel te nemen? ‘De herijking is iets wat voor mijzelf een mooie verdiepings- en vertaalslag van de kerndoelen rekenen en wiskunde geeft, zo ook voor het onderwijs dat mijn collega’s en ik zelf geven’, antwoordt hij. ‘Culturele sensitiviteit en kansengelijkheid heb ik daarbij hoog in het vaandel staan. Ook wil ik speciale aandachtspunten meenemen bij de herijking van de kennisbasis. Denk aan aandacht voor de (inter-)nationale discussie rondom de basisvaardigheden en de samenhang met andere leergebieden.’


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024