Erwin Janssen – lid kernteam herijking rekenen en wiskunde

Erwin Janssen is docent rekenen-wiskunde bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hij heeft 35 jaar ervaring in het onderwijs, zowel basisonderwijs als hoger beroepsonderwijs. Erwin heeft zowel de opleiding tot leraar basisonderwijs als de Master Professioneel Meesterschap gedaan aan de HvA.

Erwin is met verschillende zaken bezig op de pabo. ‘Allereerst ben ik docent rekenen-wiskunde. Daarnaast ben ik voorzitter van de examencommissie. Verder ben ik assessor en doe ik veel geschiktheidsonderzoeken voor de zij-instroom. Sinds vorig jaar heb ik ook een aantal ontwikkeltaken, waaronder bijdragen aan de ontwikkeling van het nieuwe curriculum van de pabo en van de nieuw gestarte opleiding pabo-ALO.’

Bestrijden van kansenongelijkheid vraagt om tegen het licht houden van het curriculum van de basisschool én pabo

Het bezig zijn met je hoe je mensen iets kan leren en aan het leren krijgt, boeit hem in zijn werk. ‘In het bijzonder met betrekking tot rekenen-wiskunde, maar ook in algemene zin. Zien hoe je een weg vindt om iemand iets te leren die dat eerder heel moeilijk vond, vind ik fascinerend’, licht hij toe.

Met name de huidige maatschappelijke ontwikkelingen motiveren Erwin om aan de herijking deel te nemen. ‘Het bestrijden van de kansenongelijkheid vraagt om het tegen het licht houden van het curriculum van de basisschool, en daarmee ook het curriculum van de pabo’, zegt hij. ‘We moeten wat mij betreft opnieuw kijken naar wat startbekwaam inhoudt en wanneer een student de pabo verlaat. Daarmee moet je ook opnieuw kijken naar de verschillende kennisbases.’


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024