Bianca Pater – lid kernteam herijking rekenen en wiskunde

Bianca Pater is opleidingsdocent Pabo rekenen-wiskunde bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Daarnaast is zij er werkzaam als coördinator Samen Opleiden 'Lang Leve(n) Leren!' en 'Regio Arnhem'. Bianca heeft bij de HAN de opleiding tot leraar basisonderwijs en de opleiding leraar Montessorionderwijs gedaan. Vervolgens heeft zij een pre-master Onderwijskundig Ontwerp en Advisering en de master Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht behaald.

Bianca geeft rekendidactiek in de kernfase van de Pabo en is daarnaast studiecoach. Zij is leergebiedvoorzitter rekenen en nauw betrokken bij de herziening van het curriculum. ‘Als instituutsopleider werk ik veel samen met schoolopleiders. Bovendien coördineer ik twee partnerschappen Samen Opleiden’, vult zij aan. ‘Dat houdt onder meer in dat ik verantwoordelijk ben voor de invulling van taken van instituutsopleiders, de professionalisering van betrokkenen en het uitzetten van lijnen op tactisch niveau.’ Daarnaast ben ik onderdeel van het kernfaseteam in Arnhem.

Wat is nu écht de essentiële kennis die een leerkracht nodig heeft om goed rekenonderwijs te kunnen geven

In haar werk is Bianca vooral bezig met het versterken van de verbinding tussen instituut en werkveld en daarmee ook theorie en praktijk. ‘Ik vind het boeiend hoe zowel studenten als professionals leren. Wat is er nodig om studenten startbekwaam te krijgen, wat moeten hun opleiders en begeleiders kunnen en doen om dat te ondersteunen?’

‘Ik houd ontzettend van ontwikkel- en denkwerk. Ik vind het belangrijk dat we goed nadenken wat nu écht de essentiële kennis is die een leerkracht nodig heeft om goed rekenonderwijs te kunnen geven, keuzes daarin durven maken, zonder in te boeten op kwaliteit’, verklaart Bianca haar deelname aan de herijking.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024