Astrid Nuijten – lid kernteam herijking rekenen en wiskunde

Astrid Nuijten is intern begeleider (IB’er) op basisschool De Regenboog en verbonden als rekenspecialist aan het schoolbestuur van De Groeiling. Astrid heeft na de opleiding Levensmiddelentechnologie een aantal jaren als kwaliteitscoördinator in het bedrijfsleven gewerkt. Na de Pabo aan de Hogeschool Utrecht heeft zij de overstap gemaakt naar het onderwijs.

‘Als IB’er werk ik samen met de schoolleider aan het opstellen en uitvoeren van het onderwijskundig beleid en het behalen van onze ambities en doelen samen met het team’, vertelt zij over haar werk. ‘In mijn bovenschoolse rol ben ik kartrekker van het rekennetwerk, begeleid ik scholen bij het verbeteren van rekenonderwijs en voer ik interne audits uit op basis van het inspectiekader.’

Maatschappelijke veranderingen en afstemming met het VO vragen aanpassingen in de kennis en vaardigheden van leerlingen

De passie van Astrid is om leerlingen optimale groei- en ontwikkelkansen te bieden en teams te begeleiden bij het verbeteren en vernieuwen van onderwijs. ‘Ik houd van samenwerken en geniet van allerlei aspecten in het onderwijs. Bijvoorbeeld een leuk contact met een leerling, een goed gesprek met een collega over onderwijs, of een leerling dan wel een leerkracht die een stap zet in zijn of haar ontwikkeling.’

Vanuit haar interesse voor rekenonderwijs en ervaring in het primair onderwijs draagt zij graag bij aan het herijken van de kennisbasis. ‘De veranderingen in de maatschappij en de afstemming met het VO vragen aanpassingen in de kennis en vaardigheden die leerlingen nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Het is belangrijk dat leraren hier goed op voorbereid zijn’, zegt zij.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024