Een positieve en effectieve methode van samenwerken

Wat houdt peerreview in?

De peerreviewsystematiek binnen het programma 10voordeleraar vormt een belangrijke basis voor het verbeteren van de eigen onderwijs- en toetsprogramma’s, maar ook voor de professionalisering van de lerarenopleiders zelf. De resultaten van peerreview leiden uiteindelijk ook tot horizontale kwaliteitsborging van de opleiding.

Tijdens de peerreviewgesprekken bespreken de lerarenopleiders van de verschillende hogescholen met elkaar de domeinen van de kennisbasis. Ze gaan na hoe de domeinen verankerd zijn in hun eigen onderwijs- en toetsprogramma’s en hoe ze borgen dat het eindniveau ook daadwerkelijk behaald wordt. De lerarenopleiders geven elkaar collegiale feedback. Zij maken op deze manier gebruik van elkaars deskundigheid en zijn daarmee elkaars critical friend. Op basis van de opbrengsten voeren ze verbeteringen door in hun eigen programma. Zij evalueren daarnaast de resultaten om daar waar nodig bij te stellen. Op deze manier maken zij de interne kwaliteitscyclus rond.

Hoe ziet de samenstelling van een groep eruit?

In een peerreviewgroep zitten lerarenopleiders en daar waar gewenst sluiten in- en externe deskundigen aan. Alle hogescholen die het vak of de opleiding aanbieden zijn vertegenwoordigd in de peerreviewgroep. Peerreviewvakken die maar door één of twee instellingen worden aangeboden, kiezen vaak voor een gesprek met vertegenwoordigers uit het werkveld, met een andere opleiding of universiteit, of met een vergelijkbare opleiding in het buitenland. Gezien het grote aantal instellingen en locaties is er bij de pabo-vakken voor gekozen om te werken met vijf clusters, waarbinnen de peerreview van de diverse vakken wordt georganiseerd.

Hoe ziet de werkwijze eruit?

De frequentie van bijeenkomsten varieert van jaarlijks tot eens per maand. Elke deelnemende instelling brengt vooraf aan de bijeenkomst het kennisdomein in kaart en geeft aan hoe de toetsing ervan op eindniveau is vormgegeven. Daarbij wisselen ze onderliggende stukken zoals onderwijsmaterialen en toetsdocumenten uit die ze tijdens de bijeenkomsten bespreken. Elke peerreviewgroep heeft de beschikking over een besloten groep op het extranet van 10voordeleraar voor het plaatsen van alle materialen en verslagen. 

Vaak vindt het gesprek plaats aan de hand van casuïstiek ten aanzien van de praktische implementatie van specifieke onderdelen van de kennisbasis. De groepen gaan ook steeds vaker in gesprek over bredere onderwerpen. Bij de pabo’s verbindt elk cluster een specifiek thema aan de peerreviewbijeenkomst. De peerreviews versterken de wens tot intensievere horizontale- en verticale samenwerking. Zo bestaat de wens tot meer afstemming op clusterniveau, zoals het gezamenlijk optrekken bij de volgende herijkingsronde en het bespreken van vergelijkbare domeinen met elkaar. Tijdens het bespreken van de domeinen leggen de lerarenopleiders ook de herijkingswensen vast voor het groot onderhoud van de kennisbases.

Nieuws peerreview