Jaarverslag beschikbaar: Van verplichting naar verrijking

Jaarverslag 10voordeleraar 2019.jpg

De nieuwe voorzitter Jan Bogerd van de Stuurgroep Lerarenopleidingen is zich nu meer dan ooit bewust wat het programma 10voordeleraar teweeg heeft gebracht: “Het programma heeft een ongekende samenwerking binnen de lerarenopleidingen tot stand gebracht en heeft meer dan ooit duidelijk gemaakt hoe verschillende gremia, instellingen en personen van elkaar afhankelijk zijn. Alleen door die samenwerking zijn we in staat om kwalitatief goed onderwijs aan te kunnen bieden.” Volgens Bogerd speelt het programma een steeds belangrijkere rol in strategische agenda’s: “Hiermee is mijns inziens de inzet van het programma 10voordeleraar en haar instrumenten verworden tot een verrijking van de lerarenopleidingen en wordt deze niet langer meer gezien als een verplichting. De komende jaren werken wij binnen het programma met elkaar aan de verdere professionalisering van toekomstbestendige lerarenopleidingen en het proactief oplossen van de vele uitdagingen waar we mee worden geconfronteerd.”

Bekijk het Jaarverslag 2019 - Van verplichting naar verrijking.

Organisatie

In de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen is in juni 2019 het besluit genomen dat de programmaorganisatie onderdeel blijft van de Vereniging Hogescholen. Daarnaast is bestuurlijk mandaat verkregen voor de verdere doorzetting van de activiteiten en financiën in de periode 2020-2022. De veranderagenda Duurzame kwaliteitsborging tweedegraadslerarenopleidingen is begin 2019 bestuurlijk vastgesteld. De landelijke vakoverleggen krijgen een centrale rol in de verdere professionalisering van de horizontale kwaliteitsborging van de lerarenopleiding op landelijk niveau. Voor de implementatie van de veranderagenda is een Regieorgaan Horizontale Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen ingesteld. En de Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen en de Raad voor Kwaliteitsborging Peerreview zijn omgevormd tot één Raad voor Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen.

Communicatie

Vanaf januari 2019 sturen we weer periodiek een nieuwsbrief naar onze relaties over de ontwikkelingen binnen het programma. In maart 2019 zijn we met bezoekers van het Velonconres in gesprek gegaan over wat hun ideeën zijn voor het borgen van het eindniveau van de individuele student door landelijke samenwerking. In oktober 2019 is een nieuw sociaal extranet in gebruik genomen, waar de ruim duizend lerarenopleiders in besloten groepen makkelijker met elkaar kunnen samenwerken en kennis kunnen delen. In december 2019 is een nieuwe corporate website in gebruik genomen, waarbij een aparte website is ontwikkeld met praktische informatie over de landelijke kennistoetsen.

Peerreview

De Stuurgroep Lerarenopleidingen heeft in het kader van de veranderagenda en de opgedane positieve ervaringen besloten dat ook de tweedegraadslerarenopleidingen met een landelijke kennistoets aan de slag gaan met peerreview. In 2019 is een tweede pilot gestart met de vakken Engels, Gezondheidszorg & Welzijn en Omgangskunde. Dit jaar zijn zowel de vakmasters als de pabo’s bij elkaar gekomen voor een landelijke kennisdeeldag rondom een aantal thema’s. Uit onderzoek bij de pabo’s blijkt dat er veel draagvlak bestaat onder docenten voor de peerreview en dat de resultaten van de gevoerde gesprekken zichtbaar worden in eigen onderwijsprogramma’s. Verbeterpunten zitten in een meer structurele inbedding van de peerreview binnen de opleidingen en een zorgvuldiger voorbereiding van docenten op de peerreviewdag.

Landelijke kennistoetsen

In studiejaar 2018-2019 zijn ongeveer 18.500 toetsen afgenomen. Afgelopen studiejaar zijn de tweedegraadstoetsen Aardrijkskunde, Biologie, Duits, Frans, Maatschappijleer en Wiskunde en de pabo-vakken Nederlands en Wiskunde overgegaan op de nieuwe toetsmatrijs vanwege de herijking van de betreffende kennisbases. Met ingang van studiejaar 2019-2020 werken de constructieteams in kleinere teams en met een efficiëntere werkwijze met elkaar samen aan de ontwikkeling van de toetsvragen. Bij de start van studiejaar 2019-2020 zijn voor het eerst toetsen afgenomen in het nieuwe toetssysteem. In dit studiejaar is ook gestart met een pilot om gebruik te maken van nieuwe toetsvraagvormen. In overleg met de pabo’s is besloten om het aantal toetsafnames afgelopen studiejaar verder te verruimen van vijf naar zeven. Naar aanleiding van een motie krijgen studenten bij de inzage van de landelijke kennistoets Wiskunde (pabo) een uitgebreidere toelichting op het juiste antwoord. Eind 2019 is voor deze toets wederom een pilot afgenomen met aangepaste toetsafnameomstandigheden voor studenten die in bijzondere gevallen moeite hebben met het halen van de toets. In mei 2019 is er gelegenheid geweest voor lerarenopleiders om samen met de studenten deel te nemen aan de landelijke kennistoetsen om inzicht te krijgen in de vragen die gesteld worden. De Raad voor Kwaliteitsborging Landelijke Kennistoetsen heeft besloten in studiejaar 2019-2020 de toepassing van de Cohenmethode bij de cesuurbepaling voort te zetten.

Toelatingstoetsen

LOBO heeft op grond van een evaluatie bij de minister aangegeven dat ze voornemens zijn de toelatingstoetsen te handhaven en de voorbereiding van aspirant-studenten verder te verbeteren. Ook zijn gesprekken met Cito geopend over de verlenging van het contract met betrekking tot de (door)ontwikkeling en afname van de toelatingstoetsen. Landelijke entreetoets rekenen Onder regie van 10voordeleraar zijn nieuwe afspraken gemaakt tussen Cito, de Vereniging Hogescholen en de pabo’s voor de afnames van de landelijke entreetoets rekenen (Wiscat) tot en met augustus 2021. Tot die tijd zal 10voordeleraar de ontwikkeling en de afname van de Wiscat-toets voor de pabo periodiek evalueren met Cito en het ministerie.

ProgrammaGuest User